Wpis

poniedziałek, 17 czerwca 2013

Oczko ścisłe, słupek podwójny i potrójny - podstawy dla całkiem początkujących

Wczoraj obiecałam, że pojawią się dziś instrukcje dla całkiem początkujących. Pomyślałam jednak, że warto byłoby nawiązać nimi do wczorajszego wpisu. Dzięki temu szybciej początkujący staną się średniozaawansowanymi, szybciej będą mogli wrócić do wczorajszego wpisu i szybciej zrobią swój pierwszy kwadratowy element na szydełku.

Zatem dzisiaj pojawią się instrukcje do oczek, które wystąpiły wczoraj.

Oczko ścisłe

oczko scisle

Jest to najniższe oczko w szydełkowaniu. Najczęściej służy do zamykania okrążeń w przerabianiu na okrągło np. serwet. Aby je zrobić należy: wbić szydełko we wskazane w schemacie oczko rzędu niższego, mamy dwie pętelki na szydełku, nawinąć nitkę na szydełko i przeciągnąć ją przez obie pętelki znajdujące się na szydełku.

Słupek podwójny (podwójnie nawinięty)

słupek podwójnie nawinięty

We wczorajszym schemacie występował tylko raz. Na szydełko nawijamy nitkę dwa razy i dopiero po tym wbijamy je w oczko niższego rzędu. Nawijamy nitkę ponownie i przeciągamy ją. Na szydełku mamy teraz 4 pętelki, które należy przerobić parami: nawijamy nitkę na szydełko, przerabiamy pierwsze 2 pętelki, na szydełku mamy 3 pętelki, ponownie nabieramy nitkę i przeciągamy ją przez kolejne 2 oczka. Teraz na szydełku pozostają 2 pętelki, które przerabiamy z kolejnym narzutem tak, by na szydełku została tylko jedna pętelka.

Słupek potrójny (potrójnie nawinięty)

słupek potrójnie nawinięty

We wczorajszym schemacie występował najczęściej i to w różnych konfiguracjach. Od słupka podwójnie nawiniętego różni się tylko liczbą nawiniętych nitek na początku. Potem te nitki przerabia się tak samo parami. Dokładną instrukcję przerabiania słupka potrójnego zamieściłam wczoraj, zapraszam do lektury. Zrobiłaś już swój pierwszy potrójny słupek? Spróbuj czegoś trudniejszego. Może grupa słupków przerabiana razem? Zajrzyj tu: Jak zrobić prosty element na szydełku - dla średniozaawansowanych

Celowo pominęłam słupek pojedynczy. Nie występował on we wczorajszym kursie i wyszłam z założenia, że skoro zrobisz słupek podwójny i potrójny, to poradzisz sobie i z pojedynczym (w nim nitkę na początku nawijasz tylko raz na szydełko).

Pozostaje jeszcze kwestia różnic pomiędzy oczkiem ścisłym (niezamykającym), półsłupkiem, półsłupkiem z narzutem i półsłupkiem bez narzutu. W różnych źródłach oczka te są inaczej wyrażane na schematach i inaczej przerabiane. Warto to wiedzieć, żeby potem nie wpaść w panikę pod koniec robótki, że całość robiło się źle. Ale o tym jutro. Bo to temat na dłużej.
Czekam na Wasze wrażenia i komentarze. 

Szczegóły wpisu

Tagi:
Autor(ka):
perfidnyobibok
Czas publikacji:
poniedziałek, 17 czerwca 2013 08:22